مضرات قارچ گانودرما در طب سنتی

چینی های باستان قارچ گانودرما، را “قارچ جاودانگی” نامیده اند. در واقع، این نادرترین و گرانبها ترین داروی طب سنتی چینی است. افسانه آن را به عنوان “جوهر معنوی” توصیف می کند که دارای قدرت معجزه آسای “زنده کردن مردگان” است. این قارچ از شناخته شده ترین، قارچ های درمانی و احتمالاً یکی از موارد مورد مطالعه و تحقیق مکرر است که علاقه داروهاسازهای غربی را برانگیخته است.

طب سنتی

فواید قارچ گانودرما در طب سنتی

حدود 4000 ترکیب زیست فعال از بدن هاگ زا قارچ گانودرما مشتق شده است که از این تعداد حدود 140 تریترپن یا ترپنویید، بیش از 200 نوع پلی ساکارید و گلیکوپروتیین، نوکلیوتید، سربروزید، ارگسترول، اسیدهای چرب، پروتیین ها با فعالیت های خاص، پپتیدها و اثری از عناصر دیگر در میان مواد معدنی یافت شده است. توجه به وجود مقادیر زیاد ژرمانیوم بسیار مهم است، که بسیاری از اثرات مفید آن را ثابت می کند. می توان محصولات گانودرما برای زگیل تناسلی را یکی از قوی ترین سازگار کننده ها دانست. به طور سنتی ، محصولات گانودرما در طب سنتی در چین و ژاپن به عنوان کمکی برای درمان زگیل تناسلی، فشار خون بالا، آرتریت ، نوراستنی، بی خوابی، برونشیت ، آسم و زخم معده استفاده می شود. در چین، از قدیم الایام به عنوان سازگار و مقوی استفاده می شده است.

مزایای موثر و خواص قارچ گانودرما برای سلامتی

این بدان معناست که این قارچ می تواند به طور غیرمستقیم در مقاومت بدن در برابر استرس های مختلف از نظر جسمی و روحی نقش داشته باشد. حمایت از فعالیت ضد التهابی قارچ گانودرما به دلیل وجود عنصری است که با عنوان آنالوگ هیدروکورتیزون شناخته شده است میباشد، اما بدون عوارض جانبی معمول ضد التهاب های استروییدی و غیر استروییدی است. به لطف این مواد، به نظر می رسد که reishi به طور خاص برای کمک به کاهش درد و تورم در حالتهای التهابی نقش دارد. اثرات حمایتی اقدامات تحریک کننده سیستم ایمنی عمدتا به پلی ساکاریدهای قارچ گانودرما نسبت داده می شود که در میان آنها بتا گلوکان ها، موادی با خاصیت تحریک کننده سیستم ایمنی ، برجسته هستند. این مولکولها با تحریک تولید سلولهای B و ماکروفاژها که نشان دهنده ابزار دفاعی بدن ما هستند عمل می کنند.

برخی از مطالعات علمی همچنین نشان داده اند که این پلی ساکاریدها می توانند در افزایش حافظه سلول های T و T helper شرکت کرده و فعالیت آنها را تحریک کرده و پاسخ ایمنی عفونت های باکتریایی را بهبود بخشند. مطالعات دیگر عملکرد کمکی را در درمان های ضد ویروسی برجسته می کند. همیشه در سطح ایمنی و همراه با قدرت کورتیزون، reishi از اقدامات ضد آلرژیک در برابر حساسیت های تنفسی و غذایی حمایت می کند. در یک مطالعه در آزمایشگاه های داروسازی دانشگاه اوکایاما، مشخص شد که قارچ گانودرما حاوی 4 ماده فعال است که می توانند در آنتی هیستامین (اسیدهای گانودریک C و D، سیکلوکتوسولفید و اسید اولییک) شرکت کنند. این مواد به مهار آزادسازی هیستامین ، ماده ای که پس از واکنش آلرژیک آزاد می شود و باعث علایم التهابی می شود کمک میکند.

بنابراین، در سطح سیستم ایمنی، تولید بیش از حد آنتی بادی ها (ضد گرده ، ضد گرد و غبار ، ضد کنه ها) مسدود می شود و ایمونوگلوبولین های E (IgE) دوباره متعادل می شوند. همچنین اثر آن برای کاهش علایم آلرژیک در کوتاه مدت مفید است. مطالعات علمی در شرایط آزمایشگاهی و روی مدلهای حیوانی وجود دارد که فعالیت کمکی قارچ reishi را در درمان های افت قند خون، در تحریک تولید انسولین، در استفاده محیطی از گلوکز و متابولیسم کبدی گلوکز نشان داده است. برخی از اجزای گانودرما لوسیدوم می توانند آنزیم α- گلوکوزیداز را که نشاسته ها و دی ساکاریدهای غذایی را تجزیه می کند، مهار کرده و در نتیجه جذب گلوکز را ممکن سازد.

قارچ گانودرما به مهار آلدوز ردوکتاز کمک می کند، آنزیمی که در متابولیسم گلوکز بسیار مهم است و باعث بروز عوارض بالینی دیابت مانند رتینوپاتی و نفروپاتی می شود. اقدامات حمایتی برای محافظت از کبد در برابر قارچ به طور کلی انجام می شود و به حفاظت از اندام در برابر آسیب های احتمالی سمی کمک می کند. مطالعات مختلف و گسترده ای برای بررسی اثرات قارچ چینی بر نوراستنی، سندرم پیچیده ای که با درد عضلانی، سرگیجه، سردرد، اختلالات خواب، عدم آرامش، تحریک پذیری و سوء هاضمه انجام شده است. پس از 2 ماه درمان با دوزهای قابل توجه قارچ گانودرما (حداکثر 5 گرم در روز)، بهبود علایم در اکثر بیماران مشاهده شد، اگرچه مکانیسم این اثر هنوز ناشناخته است.

عوارض قارچ گانودرما

موارد منع مصرف یا موارد مسمومیت خاصی در ارتباط با استفاده از قارچ گانودرما وجود ندارد. با این حال، در موارد نادر، اختلالات گوارشی خفیف، بثورات پوستی یا میگرن گزارش شده است اما محدود به اولین دوره استفاده است. این “عوارض جانبی” مربوط به روند سم زدایی است که توسط گانودرما ایجاد شده است. مواردی گزارش شده است که در آن تجویز دوزهای بالای قارچ منجر به اسهال شده است. با مصرف دوزهای مناسب ویتامین C می توان با این عارضه جانبی را مقابله کرد، ویتامینی که علاوه بر موارد دیگر، جذب مواد مغذی موجود در قارچ را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. برای بیمارانی که پیوند اعضا انجام داده اند یا از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند توصیه نمی شود. از آنجا که این قارچ است، واضح است که استفاده از آن حتی برای کسانی که به قارچ حساسیت دارند توصیه نمی شود.

تداخل قارچ گانودرما با داروها

اگر از فشار خون، داروهای ضد انعقاد خون و هیپوگلیسمی (به عنوان مثال انسولین یا متفورمین) یا داروهای ضد پلاکت استفاده می کنید، باید از مصرف آن اجتناب کرد، زیرا قارچ در فعالیت های مشابه شرکت می کند و بنابراین می تواند باعث افت فشار خون، خونریزی بیش ازخواص و مضرات قارچ گانودرما قارچ گانودرما یک نوع می باشد که در مناطق گرم و مرطوب می روید. این قارچ هزاران سال است که عضو ثابت طب شرقی می باشد. در طب سنتی چینی از قارچ گانودرما برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شده است. قارچ گانودرما گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از را برایتان جمع آوری کرده ایم .

برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص قهوه فوری موکا با پودر قارچ گانودرما در ادامه با همراه باشید. قهوه گانودرما دارای خاصیت ضد التهابی بوده و برای درمان دردهای روماتیسم و آرتروز مفید است. قارچ گانودرما دارای آنتی اکسیدان زیاد می باشد و همچنین ویتامین دی موجود در این قارچ باعث بهبود عملکرد تیرویید می شود و از کم کالری و پرکاری تیرویید جلوگیری می کند. قارچ گانودرما باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری از بیماری پپسی موثر است. وجود استرس و اضطراب و رادیکال های آزاد دو دلیل اصلی برای ریزش مو هستند ، قارچ گانودرما سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و به درمان استرس کمک می کند.

قارچ گانودرما دارای مقادیر زیادی از تری ترپن می باشد که باعث کاهش التهاب در رگ ها شده و به جریان خون و شریان ها کمک می کند و باعث کاهش فشار خون می شود. قارچ گانودرما را به مدت دو هفته مصرف کنید تا فشار خون کاهش پیدا کند. قارچ گانودرما به دلیل داشتن بتاگلوکان و آنتی اکسیدان می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود ، قارچ گانودرما با افزایش تعداد گلبول های سفید خون برای درمان سرطان موثر است. ام اس یک بیماری خود ایمنی می باشد که می توان با مصرف قارچ گانودرما این بیماری را کنترل کرد. پلی ساکاراید موجود در این قارچ باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به بیماری ام اس را کاهش می دهد.

مصرف گانودرما لاته باعث می شود تا قند خون کنترل شده و به بیماری دیابت کمک می کند. برای اینکه دیابت را کنترل کنید بهتر است از قارچ گانودرما استفاده کنید. مصرف منظم قارچ گانودرما به مدت 12 هفته باعث افزایش هموگلوبین خون می شود. پلی ساکارید موجود در قارچ گانودرما باعث افزایش سطح انسولین شده که به تنظیم قد کمک می کند. قارچ گانودرما به دلیل داشتن گانودریک اسید باعث کاهش چربی خون و همچنین تری گلیسیرید می شود که این امر باعث کاهش بیماری های قلبی عروقی در افراد می شود. همچنین این امر باعث می شود تا سکته قلبی کاهش پیدا کند.

اگر استرس شدید داشته باشید یا تیرویید شما دچار اختلال شود کلسترول خون شما به شکل ویژه ای افزایش پیدا می کند. قارچ گانودرما به تعادل هورمون تیرویید کمک کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. تحقیقات نشان می دهد که قارچ گانودرما دارای مواد فعال می باشد که باعث افزایش متابولیسم بدن می شود. این امر به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. پلی ساکارید موجود در قارچ گانودرما باعث سم زدایی شده و پاکسازی بدن را به دنبال دارد. تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهابی موجود در این قارچ باعث افزایش ترشح هورمون شادی و بهبود عملکرد مغز و درمان استرس می شود. قارچ گانودرما برای درمان بی خوابی و خستگی و افزایش انرژی بدن موثر است.

همانطور که خوانده اید قارچ گانودرما برای سلامتی مفید است اما باید در مورد عوارض جانبی آن نیز بدانید. قارچ گانودرما در برخی افراد باعث خشکی دهان ، خارش گلو ، سرگیجه و خارش می شود. همچنین آب ریزش بینی و سوءهاضمه را به دنبال دارد. اگر این علایم در شما ظاهر شد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. تداخل با داروی فشار خون اگر از داروهای کاهش دهنده فشار خون استفاده می کنید بهتر است در مصرف قارچ گانودرما احتیاط کنید و حدالمقدور با مشورت پزشک آنرا مصرف کنید چرا که ممکن است با این داروها تداخل ایجاد کند و باعث افزایش خطر خونریزی شود. حد یا کاهش قند خون شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مضرات قارچ گانودرما در طب سنتی" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مضرات قارچ گانودرما در طب سنتی"، کلیک کنید.