تعویض قطعات مختلف موبایل (مانند صفحه نمایش، باتری، دوربین)

در این قسمت از سری آموزش تعمیرات موبایل به سراغ آموزش ریست فکتوری گوشی های مختلف می رویم

صفحه نمایش

یکی از پرکاربرد‌ترین گجت‌های حال حاضر در جهان یا شاید بهتر است بگوییم پرکاربردترین گجت موجود گوشی هوشمند است. در دل این محصول قطعات و بخش‌های بسیار زیادی قرار گرفته که آشنایی با آن‌ها باعث می‌شود تا درک صحیح‌تری نسبت به یک گوشی داشته باشید و شاید بهتر بتوانید مدلی را برای خود انتخاب کنید. در این مطلب به معرفی انواع قطعات موبایل و کاربرد آن ها خواهیم پرداخت.

معرفی قطعات اصلی بکار رفته در گوشی های موبایل

قطعات موبایل هم دقیقا مشابه با کامپیوتر و لپ تاپ روی یک برد اصلی نصب می شوند. البته طراحی برد گوشی های مختلف متفاوت است و با توجه به نوع و ساختار گوشی با یکدیگر فرق می کنند ولی بطور کلی قطعات اصلی بکار رفته در اکثر گوشی شامل موارد زیر است که در ادامه به آن می پردازیم.

تاچ ال سی دی

به نمایشگر گوشی شما تاچ ال سی دی گفته می‌شود. بخشی که محتوا را به شما نمایش می‌دهد و دستورات شما را از طریق لمس به اجرا در می‌آورد. تاچ ال سی دی به دلایل مختلفی از جمله ضربه یا خیس شدن گوشی ممکن است آسیب ببیند و شما مجبور شوید که آن را تعویض کنید.

برای مشاهده قیمت و خرید انواع گوشی به تکنولایف مراجعه کنید

برد اصلی گوشی

برد اصلی گوشی حکم مادربرد کامپیوترها را دارد و باعث می‌شود تا بخش‌های مختلف از جمله CPU، GPU، رم، حافظه و موارد دیگر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اگر به هر دلیلی برد گوشی شما آسیب ببیند فرآیند تعمیر آن دشوار خواهد بود و هزینه زیادی هم روی دستتان می‌گذارد.

باتری گوشی

باتری گوشی خیلی نیازی به معرفی ندارد و همگی با آن آشنایی دارید. گوشی‌های قدیمی‌تر دارای باتری قابل تعویض توسط کاربر بودند و چندین سال است که این رویه تغییر کرده و حالا دیگر فقط خود سازنده و تعمیرکارها می‌توانند این کار را انجام دهند (خودتان هم می‌توانید ولی کمی مهارت و اطلاعات نیاز دارد).

برد شارژ گوشی

برد شارژ گوشی قطعه‌ای است که مواردی چون درگاه شارژ گوشی، خازن، دیود، آی سی و موارد این‌چنینی را دربر می‌گیرد. این قطعه وظیفه دارد تا کنترل کاملی به روی جریان دریافتی و شارژ صحیح گوشی داشته باشد. همین برد شارژ است که سبب می‌شود تا یک آداپتور 45 واتی به گوشی 25 واتی شما آسیبی وارد نکند.

دوربین اصلی گوشی

دوربین اصلی گوشی هم نیازی به معرفی ندارد و وظیفه اصلی ثبت عکس و فیلم را برعهده دارد. این قطعه بسته به مدل گوشی می‌تواند قیمت متفاوتی داشته باشد و تنها در صورتی نیاز به تعویض آن پیدا خواهید کرد که دوربین اصلی به دلیل ضربه بشکند و آسیب ببیند.

دوربین سلفی

دوربین سلفی در بالای گوشی‌های هوشمند دیده می‌شود و در ناچ قطره‌ای یا ناچ حفره‌ای قرار می‌گیرد. این دوربین برای تماس‌های تصویری و ثبت عکس از خودتان کاربرد زیادی دارد.

درب پشت گوشی

بسته به مدل گوشی که خریداری کرده‌اید، این محصول از قاب پشتی شیشه‌ای، پلاستیکی یا چرمی استفاده می‌کند. این قاب پشتی یا همان درب پشتی قابل تعویض است و در صورت آسیب دیدن یا شکسته شدن می‌توانید خودتان (در صورت آشنا بودن با مراحل) یا تعمیرکار آن را تعویض کنید.

فریم گوشی

فریم گوشی در اصل شاسی کلی آن است و کناره‌ها و بخش‌هایی از داخل را شامل می‌شود. در اصل دوربین گوشی و برخی از قسمت‌های دیگر به روی این شاسی سوار می‌شوند.

حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت طبق انتظار قرار است پترن انگشت شما را تشخیص دهد و اقدام به باز کردن قفل دستگاه کند. این حسگرها به دو صورت زیر نمایشگر و فیزیکی هستند و بسته به مدل گوشی با دکمه پاور ترکیب می‌شوند.

فلت ال سی دی

فلت ال سی دی کابلی ظریف است و اطلاعات مربوط به تصویر را به برد اصلی گوشی انتقال می‌دهد.

فلت شارژ گوشی

فلت شارژ  گوشی یک کابل ظریف است و وظیفه دارد تا کانکتور شارژ را به مدارهای مختلفی از جمله مدار برد اصلی متصل کند.

بازر اسپیکر گوشی

بازر اسپیکر وظیفه دارد تا انرژی الکتریکی را به صدا تبدیل کند. البته این صدا فرکانس مشخصی دارد و بیشتر شبیه به بوق یا بیپ است.

خشاب سیم کارت

گوشی‌ها دارای خشاب سیم کارت هستند تا از این طریق سیم‌ کارت‌های خود و همچنین کارت حافظه جانبی (در صورت پشتیبانی) را درون گوشی قرار دهید. این قطعه به راحتی قابل تعویض است و نیاز به تخصص ندارد.

شیشه دوربین

ممکن است گوشی شما ضربه بخورد ولی خود دوربین آسیب نبیند و تنها شیشه بیرونی بشکند که در این صورت می‌توانید این قطعه شیشه دوربین را تعویض کنید.

تراشه

قلب تپنده هر گوشی هوشمندی تراشه آن است. این تراشه CPU و GPU و بخش‌های دیگری مانند موتور عصبی و موتور پردازش تصاویر را شامل می‌شود و دقیقا مانند مغز انسان عمل می‌کند. این چیپست بسته به مدل گوشی می‌تواند قدرت کم یا زیادی داشته باشد.

حافظه داخلی و حافظه رم

قطعا هنگام خرید گوشی با عبارت میزان حافظه و رم مواجه شده‌اید. حافظه داخلی وظیفه ذخیره اطلاعات و حافظه رم وظیفه ذخیره اطلاعات به صورت موقت را برعهده دارد. همین کار را در کامپیوتر هارد HDD یا SSD و حافظه رم انجام می‌دهد.

سنسورها

در دل گوشی‌های هوشمند سنسورهای بسیاری وجود دارد، از سنسور تشخیص نور محیط گرفته تا سنسور تشخیص سرعت و شتاب و ژیروسکوپ و بسیاری از موارد دیگر.

جمع بندی

در این مطلب به قطعه شناسی موبایل پرداختیم و شما را با بخش‌های مختلفی آشنا کردیم. البته به طور حتم درون یک گوشی قطعات ریز دیگری نیز وجود دارد که معرفی تمامی آن‌ها از حوصله بحث خارج است.

سوالات متداول

نام انواع قطعات موبایل چیست؟ داخل یک گوشی هوشمند قطعات زیادی وجود دارد که در طول متن به آن پرداخته شده است.

برد شارژ گوشی چیست؟ برد شارژ گوشی قطعه‌ای است که مواردی چون درگاه شارژ گوشی، خازن، دیود، آی سی و موارد این‌چنینی را دربر می‌گیرد. این قطعه وظیفه دارد تا کنترل کاملی به روی جریان دریافتی و شارژ صحیح گوشی داشته باشد.

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تعویض قطعات مختلف موبایل (مانند صفحه نمایش، باتری، دوربین)" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تعویض قطعات مختلف موبایل (مانند صفحه نمایش، باتری، دوربین)"، کلیک کنید.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/asiannet/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427