هرساله با آغاز سفرهای نوروزی، طرح ویژه پلیس و دستگاه های امدادی و خدماتی برای کاهش تصادفات رانندگی اجرا می شود، اما متاسفانه علیرغم تمام هشدارها و آماده باش ها، همچنان ایام نوروز به دلیل افزایش تعداد سفرها، یکی از پر تصادف ترین ایام در کشور است…
به گزارش آسیاننت، حوادث جاده ای و مرگ ومیر ناشی از آن همواره پای ثابت صفحه حوادث رسانه ها بوده و هستند؛ اگرچه حوادث رانندگی در تمام روزهای سال اتفاق می افتد اما اخبار ناگوار این سوانح در تعطیلات نوروزی به واسطه سفرهای نوروزی افزایش می یابد و بعضا هم متاسفانه روزانه یک یا چند تصادف مرگ بار با میزان تلفات بالا را شاهد هستیم.
اگرچه طبق روال هر سال با آغاز سفرهای نوروزی، طرح ویژه پلیس و سایر دستگاه های امدادی نظیر اورژانس و هلال احمر و همچنین راهداری و … به منظور کاهش حوادث جاده ای آغاز می شود، اما باز هم تحت تاثیر مواردی نظیر عدم رعایت سرعت مطمینه، عدم توجه به جلو، خواب آلودگی و … سوانح رانندگی تعداد زیادی از مسافران نوروزی را در کام مرگ فرو می برد؛ مواردی که رعایت و جلوگیری از آن «فردی» است و امکان کنترل آن از سوی پلیس یا سایر دستگاه های امدادی و خدماتی وجود ندارد. بر همین اساس هم آمارهای پلیس راهور از دلیل وقوع تصادفات نیز نشان می دهد که نزدیک به 70 درصد تصادفات به همین دلایل رخ داده است. امسال نیز بنابر اعلام سردار سیدتیمور حسینی – رییس پلیس راهور فراجا، از ابتدای تعطیلات نوروزی تا روز شنبه، 11 فروردین ماه، 664 نفر در اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده اند.
میزان مرگ و میر حوادث جاده ای
آمارهای به دست آمده از شمار قربانیان حوادث رانندگی در ایام نوروز که معمولا در بازه زمانی یک هفته قبل از شروع تعطیلات تا یکی دو روز پس از پایان تعطیلات و در پوشش طرح نوروزی به دست آمده، حاکی از آن است که دستکم در یک دهه گذشته، بیشترین آمار قربانیان حوادث رانندگی در ایام نوروز مربوط به طول اجرای طرح نوروزی 1402 بوده است.
در مجموع میزان آمار مربوط به مرگ و میر حوادث جاده ای کشور نگران کننده است و در این میان متاسفانه تصادفات جاده ای همواره شیرینی تعطیلات نوروزی را بر بسیاری از خانواده ها تلخ می کند. متاسفانه آمار مرگ و میر ناشی از سوانح جاده ای طی سال های 1400 تا 1402 روند افزایشی داشته است؛ به نحوی که طی سال های 1400 تا 1402 به ترتیب 1080، 1146 و 1217 نفر جان خود را به این دلیل از دست داده اند. همچنین براساس آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی، میزان مرگ و میر حوادث جاده ای از سال 93 تا 1402 به ترتیب 1084، 968، 964، 874، 1034، 914، 534، 1080، 1146 و 1217 نفر بوده است.
تصادفات؛ 50 درصد عملیات های امدادی هلال احمر در نوروز
در همین زمینه بابک محمودی، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز به آسیاننت گفته است: هر ساله حدود 50 درصد ماموریت های امداد و نجات این سازمان در ایام نوروز، مربوط به حوادث و تصادفات جاده ای است که این مسیله می طلبد رانندگان توجه و دقت بیشتری به خرج دهند تا کمتر شاهد اتفاقات ناگوار در ایام نوروز باشیم.
به گفته وی در برخی تصادفات، به قدری به خودرو خسارات سنگین وارد شده است که نیروهای امدادی مجبور می شوند برای نجات جان سرنشینان، از ابزارهای مختلف برای بریدن قطعات مختلف خودرو استفاده کنند؛ زیرا در خوردوها دیگر قابل استفاده نیست.
معلولیت؛ عارضه ناشی از حوادث جاده ای
جان شیرین، مهم ترین داشته انسان ها به حساب می آید اما سوانح جاده ای به راحتی می توانند مهم ترین داشته انسان ها را بگیرند. اگرچه مرگ و از دست دادن عزیزان بسیار جانکاه است اما مرگ تنها عارضه ناشی از حوادث جاده ای نیست و در این میان متاسفانه بسیاری هم در حوادث جاده ای دچار نقص عضو یا معلولیت می شوند؛ به طوری که علی محمد قادری، رییس سازمان بهزیستی در آبان ماه سال گذشته در همین رابطه اعلام کرد که «سالانه 300 هزار تصادف رانندگی در کشور رخ می دهد که به طور متوسط 60 هزار معلول در سبد بهزیستی وارد می کند و این درحالیست که باید برای کسی که وارد سبد حمایتی و خدماتی بهزیستی می شود، شغل ایجاد کنیم و به بهداشت روحی و جسمی و خدمات پزشکی او توجه کنیم.»
بنابراین در تصادف منجر به معلولیت متاسفانه فرد باید تا پایان عمر نه تنها با شرایط و زندگی جدید ادامه حیات دهد بلکه برای تامین بخشی از هزینه های زندگی و درمان خود نیازمند دریافت کمک از اطرافیان یا نهادهای حمایتی خواهد بود. در مجموع با توجه به عوارض ناشی از سوانح جاده ای، سفرهای نوروزی همواره یکی از دغدغه های مسوولان بوده و هست و بر همین اساس هم مکررا بر رعایت اصول و دستورات راهنمایی و رانندگی در جهت کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن تاکید می شود.
چند تصادف مرگبار تعطیلات نوروز 1403؛
9 فروردین: 9 کشته و آتش سوزی 2 خودروی سواری
پژمان قراییان، مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از تصادف و آتش سوزی 2 خودروی سواری در محور دامغان_جندق خبر داد. این حادثه منجر به جان باختن 9 نفر و مصدمیت یک نفر شد و تاکنون خونین ترین حادثه رانندگی در سال 1403 به حساب می آید. این حادثه در پی برخورد 2 دستگاه خودرو پژو و سواری هیوندای پدید آمد و ساعت 8:23 صبح روز پنج شنبه 9 فروردین در کیلومتر40 پس از معلمان رخ داد.
11 فروردین: 2 کشته در خراسان شمالی
هادی مهربان، رییس پلیس راه شیروان از مرگ دو هموطن در پی برخورد 2 دستگاه پراید در محور خانلق این شهرستان خبر داد. این حادثه، شامگاه روز شنبه 11 فروردین ماه سال جاری اتفاق افتاد.
11 فروردین: واژگونی یک خودرو و مرگ 2 نفر
ایمان اسعدی، رییس مرکز اورژانس آباده نیز از واژگونی یک دستگاه خودرو سمند در کیلومتر 40 جاده آباده به سمت شیراز در شامگاه روز شنبه 11 فروردین ماه خبر داد. واژگونی این خودرو منجر به فوت 2 شهروند ایرانی شد.
جان باختن 10 نفر در حوادث ترافیکی کردستان
سرهنگ عیسی گوهری، رییس پلیس راه کردستان در نهمین روز از فروردین ماه سال جاری از جان باختن 10 نفر طی حوادث جاده ای در استان کردستان خبر داد. بنابر اعلام گوهری، تعداد مرگ ومیر ناشی از حوادث جاده ای در این استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
جان باختن 11 نفر در حوادث جاده ای استان قم
سرهنگ مختار پناهی، رییس پلیس راه استان قم هم از مرگ 11 شهروند ایرانی در حوادث جاده ای این استان در نوروز سال جاری خبر داد.
علت حوادث جاده ای چیست؟
حوادث جاده ای از عوامل مرگبار در ایران به حساب می آید. عدم توجه کافی به جلو در هنگام رانندگی که معمولاً در پی صحبت و استفاده از تلفن همراه صورت می گیرد، همچنین استعمال دخانیات و خوردن و آشامیدن در حین رانندگی از جمله مواردی است که باعث حواس پرتی راننده و در نهایت بروز تصادف می شود. همچنین سرعت و سبقت غیرمجاز ناشی از عجله و شتاب هم از جمله مواردی است که منجر به وقوع تصادفات خونین در جاده ها شده و خانواده هایی را سوگوار و عده ای را مصدوم و معلول می کند.
رانندگی با حالت خستگی و خواب آلودگی از دیگر عوامل تصادف های جاده ای به حساب می آید؛ موضوعی که همواره توسط پلیس راهور گوش زد شده است. متاسفانه برخی رانندگان فقط به زود رسیدن بدون توقف و استراحت فکر کرده و حتی از خواب خود می زنند غافل از اینکه در جاده به خصوص مسیرهای یکنواخت، چشم ها خسته شده و بعد از طی مسیر طولانی دچار خواب آلودگی شده و این امر می تواند حوادث جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. به طوری که پلیس توصیه اکید دارد که رانندگان پس از هر 2 ساعت رانندگی، 15 دقیقه استراحت کنند.
مرگ بارترین استان ها در تصادفات نوروزی
در هر حال، بر اساس آمارهای پزشکی قانونی در طرح نوروزی سال 1402، تعداد 128 نفر در سیستان و بلوچستان، 111نفر در فارس، 89 نفر در استان کرمان و 78 نفر در تصادفات رخ داده در تهران، جان خود را از دست داده اند. در طرح نوروزی سال 1401 نیز،124 در سیستان و بلوچستان، 94نفر در فارس، 92نفر در کرمان و 79 نفر نیز در خراسان رضوی نفر جان خود را از دست دادند. همچنین در سال 1400 نیز، استان های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان به ترتیب 99،95 و 86 کشته را در تصادفات نوروزی به خود اختصاص داده اند.
در سال 1402، کمترین میزان فوتی های تصادفات هم در استان های ایلام و کردستان و در سال 1401 در استان چهارمحال و بختیاری و اردبیل به ثبت رسیده است.
این آمار نشان می دهد که استان های سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان بیشترین فوتی در تصادفات را در ایام نوروز به خود اختصاص داده اند. آماری که احتمالا با تصور رایج مبنی بر اینکه جاده های کوهستانی، خطرناک ترند همخوانی ندارد.
افزایش نرخ جریمه های رانندگی راهکاری برای کنترل تصادفات
در این میان برخی بر این باور هستند که افزایش نرخ جریمه های رانندگی می تواند راهکاری برای کاهش تصادفات رانندگی باشد. سرهنگ رابعه جوان بخت، رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران درباره افزایش نرخ جرایم رانندگی در گفت وگویی با آسیاننت گفت: این افزایش جهت بازدارندگی تخلفات رانندگی و در نتیجه کاهش تصادفات و تلفات است. نرخ جرایم رانندگی باید افزایش پیدا کند زیرا جریمه و تخلفی که انجام می شود متناسب با مبلغی که برای آن پرداخت می شود، نیست و در نتیجه بازدارندگی لازم را ندارد.
وی در ادامه افزود: نباید نگاه ما این باشد که افزایش جرایم رانندگی هزینه ای را به جامعه تحمیل می کند؛ زیرا هدف این است با هزینه پرداخت شده، بازدارندگی بالا در تخلفات رانندگی صورت بگیرد و به تناسب آن شاهد کاهش تصادفات و تلفات باشیم. این میزان افزایش تاثیرگذار خواهد بود، همانگونه که تجربه آن در کشورهای دیگر نیز مشخص است.
همچنین سردار تیمور حسینی – رییس پلیس راهور در این رابطه تاکید دارد که « افزایش چند برابری جریمه (تخلفات رانندگی) برای جلوگیری از رفتار پرریسک کسانی است که می خواهند با رانندگی پرخطر جان دیگران را به خطر بیاندازند چرا که افزایش جریمه برای کسانی که در مسیر قانون حرکت می کنند مسیله خاصی نیست.»
وی همچنین تاکید دارد که« برای بعضی از تخلفات همچون سرعت غیرمجاز، سبقت غیر مجاز، رانندگی در مستی مجازات سنگین در نظر گرفته شده است که می تواند ترمزی برای جلوگیری از تخلفات باشد.»
در همین باره محمدصالح نقره کار – وکیل دادگستری هم معتقد است که « جاده ها و عامل انسانی و خودروهای نا ایمن صدر نشین علت مرگ و میرها و خسارات متنابه مردم و روان شهروندان هستند و بر همین اساس هم باید سخت گیری های موجه سازنده و اقناعی در دستور کار قرار گیرد و اقتدار و نظم و قاطعیت در مواجهه با تخلفات رانندگی و جرایم مرتبط اعمال شود.»
انتهای پیام
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نوروز و هیاهوی تصادفات مرگبار / افزایش نرخ جریمه ها، ترمز جلوگیری از تخلفات" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نوروز و هیاهوی تصادفات مرگبار / افزایش نرخ جریمه ها، ترمز جلوگیری از تخلفات"، کلیک کنید.