به گزارش آسیاننت، اعضای شورای شهر تهران لایحه شهرداری تهران در خصوص« تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال 1403 » را تصویب کردند.
آسیاننت در گزارشی نوشت، اعضای شورای شهر تهران در جلسه صبح امروز خود بررسی لایحه شهرداری تهران در خصوص« تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال 1403 » را روی میز بررسی قرار دادند و محمدآخوندی رییس کمیسیون بودجه شورا در تشریح این لایحه گفت: این لایحه در مورد عوارض طرح ترافیک برای سال آینده است که بحث های مفصلی در کمیسیون انجام شد و تصمیم گیری در مورد عدد لایحه برعهده صحن شورا است.
وی ادامه داد: بر اساس پیشنهاد کمیسیون مشترک حمل و نقل و بودجه شورای شهر تهران گفته شد که ورود و یا تردد وسایل نقلیه به محدوده طرح ترافیک منوط به پرداخت عوارض طرح ترافیک است که عوارض تردد وسایل نقلیه مجاز در هر روز برابر حاصل ضرب نرخ پایه عوارض به مبلغ 100 هزار تومان در ضریب مربوط به محدوده طرح و ساعت تردد و ضریب مربوط به آلایندگی وسیله نقلیه، یعنی نرخ پایه پیشنهاد ما 100 هزار تومان است اما سه ضریب دارد.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حلقه های طرح ترافیک و «ال ای زد» هر کدام ضریب مشخص دارند که در فرمول قید شده است، گفت: ضریب ساعت تردد نیز به ساعت اوج صبحگاهی، ساعت اوج عصرگاهی و ساعات غیر اوج تقسیم بندی شده است و ضریب آلایندگی نیز مربوط به نوع معاینه فنی است و این بار برای خودروهای برقی این ضریب، صفر در نظر گرفته شده است.
آخوندی ادامه داد: فقط دقت کنید که شهرداری 73 هزار تومان پیشنهاد داده بود اما طرح ترافیک اولویت درآمدی برای شهرداری نیست و قرار است که این عوارض باز دارنده باشد و با مبلغ 73 هزار تومان عملا شهروند را تشویق می کنیم که با خودروی شخصی وارد شود و اصلا هم بحث درآمدی نداریم و امیدواریم اساسا افزایش قیمت سبب شود که کسی وارد طرح نشود و درآمد شهرداری صفر شود.
ضمن تشریح 11 ماده این لایحه درباره ضریب مربوط به آلایندگی وسیله نقلیه، توضیح داد: این ضریب برای وسایل نقلیه هیبریدی صفر، برای وسایل نقلیه برقی صفر، برای وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی برتر تهران 0.8، برای وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی از مراکز معاینه فنی تهران 0.9، برای وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی معتبر 1 و برای وسایل نقلیه با عمر بیش از 20 سال 1.2 است.
تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با تایید جزییات این لایحه گفت: بررسی خوبی صورت گرفته و همین لایحه به رای گذاشته شود.
مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز در واکنش به این لایحه در مورد معاینه فنی غیر از تهران گفت: باید معاونت حمل و نقل شهرداری تهران با وزارت کشور هم فکری و صحبت کند تا این مشکل حل شود چراکه ما می دانیم در همین اطراف تهران مراکز معاینه فنی وجود دارد که شنیده ام خیلی راحت و بدون معاینه فنی؛ برگه معاینه فنی می دهند که در تهران هم تردد می کنند اما در تهران باید ضوابط خاص بگذارند که باید بر روی این مسیله فکری شود و برای تهران فقط اتومبیل هایی تردد کنند که از تهران معاینه فنی بگیرند.
به گفته وی، البته در مورد مسافرهای چند روزه در تهران این بحث دیگری است. ضمن اینکه در مورد اتومبیل های سن بالا نیز ضریب تردد باید پلکانی باشد؛ چراکه هنوز شرایط تولید خودرو در کشورمان خیلی عادی نیست و هنوز هم مافیای خودرو و خودرو فروشی متاسفانه وجود دارد.
نفروختن طرح در روزهای آلودگی به کاهش حضور کمک نمی کند
محسن بیات معاون حقوقی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران نیز با حضور در صحن شورای شهر تهران با بیان اینکه افزایش نرخ طرح ترافیک براساس نرخ تورم سالانه اعلامی است، گفت: شهرداری تهران پیشنهاد افزایش 35 درصدی به مبلغ 73 هزار و 500 تومان را داد، البته بازدارندگی ورود به محدوده طرح ترافیک بسیار مهم است اما با لحاظ کردن نرخ 100 هزار تومانی ماکسیمم نرخ عوارض 180 هزار تومان می شود یعنی اگر راننده ای در پیک تردد کند و معاینه فنی عادی داشته باشد نهایتا نرخ عوارض 180 هزار تومان می شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از مراکز آموزشی و… در محدوده مرکزی شهر هستند و ما درخواست های زیادی از تمام دستگاه های اجرایی و آموزشی داریم و اگر بخواهیم فقط برای مراکز آموزشی امتیاز ویژه قایل شویم عادلانه نیست، گفت: یکی از مسایل مطرح شده نفروختن طرح در روزهای آلوده بود اما دقت داشته باشید که نفروختن طرح ترافیک منجر به کاهش تردد نمی شود و فقط عامل بازدارنده است و با پلیس مکاتبات زیادی داشتیم؛ اما درخواست شان این است که سرورهای شناسایی در پلیس مستقر شود و دقت داشته باشید که نفروختن طرح در روزهای آلودگی به کاهش حضور کمک نمی کند.
مهدی چمران رییس شورای شهر با بیان اینکه پیشنهاد شده بود که تفاهم نامه ای با قوه قضاییه و وزارت دادگستری منعقد شود که طرح های ترافیک در تهاتر فی مابین محسوب شود، گفت: این پیشنهاد تایید شد و پیشنهاد ارایه تخفیف به دستگاه ها نیز قانونی نیست و در مورد سواری های تک سرنشین هم باید فکری بشود و در مورد افزایش تخفیف ساکنان محدوده طرح ترافیک نیز بگذارید همین تخفیف 50 درصد بماند چراکه اگر تخفیف افزایش یابد ترافیک خودروهای خودشان افزایش می یابد.
اعضای شورای شهر تهران لایحه شهرداری تهران در خصوص« تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال 1403 » را تصویب کردند به عبارتی دیگر لایحه «تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال 1403» با حداکثر آرای اعضای شورا با نرخ پایه 100 هزار تومان تصویب شد.
233236
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نرخ عوارض تردد در محدوده « طرح ترافیک 1403 » مشخص شد" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نرخ عوارض تردد در محدوده « طرح ترافیک 1403 » مشخص شد"، کلیک کنید.