تلاش برای عضویت ایران در معاهده بین المللی جنوبگان ضروری است

رییس مرکز مطالعات بین المللی وزارت عتف:

تلاش برای عضویت ایران در معاهده بین‌المللی جنوبگان ضروری است

تلاش برای عضویت ایران در معاهده بین المللی جنوبگان ضروری است

رییس مرکز مطالعات و همکاری های بین المللی وزارت عتف درباره وضعیت ایران در معاهده جنوبگان گفت: شکل گیری موسسه مطالعات منطقه جنوبگان در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین نشست علمی«تشریح فعالیت های علمی در جنوبگان ایران» با محوریت ارایه گزارشی از فعالیت های علمی ملی و بین المللی انجام شده در پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی، روز سه شنبه15 اسفند ماه در محل همایش های این پژوهشگاه برگزار شد.

مسعود صدری نصب، رییس مرکز مطالعات و همکاری های بین المللی وزارت عتف، ابتدا درباره نحوه شکل گیری و الحاق کشورها به معاهده جهانی جنوبگان توضیح داد و گفت:  در سال1959، با عضویت 12 کشور در آمریکا، معاهده بین المللی جنوبگان تشکیل شد و بعد از آن از جمله کشورهای موفق در این معاهده، کشور اروگویه بوده است.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین دلایل موفقیت کشور اروگویه، انسجام ملی و تشکیل موسسه ملی قطب جنوبگان در آن کشور است.

صدری نصب در خصوص اهمیت همکاری وزارت خانه های مهم و دخیل در موسسه جنوبگان گفت: 6 وزارتخانه مهم از جمله وزارت رفاه، وزارت امورخارجه، مسکن و شهرسازی، محیطزیست، انرژی و معدن می تواند در راهبری این موسسه تاثیرگذار باشند.

وی درباره وضعیت ایران در معاهده جنوبگان تاکید کرد: هنوز، در ایران اقدام جدی صورت نگرفته است، از همین رو، شکل گیری موسسه مطالعات منطقه جنوبگان در ایران بسیار اهمیت دارد.

رییس مرکز مطالعات و همکاری های بین المللی وزارت عتف، درخصوص متولی های تشکیل دهنده موسسه مطالعه جنوبگان در ایران گفت: شورای عالی اقیانوس شناسی، در هشتمین نشست خود تصمیم به تشکیل موسسه جنوبگان ایران گرفت.

وی ادامه داد: در همین راستا نیاز است جلسات شورای عالی اقیانوس شناسی، زود به زودتر و با جدیت بیشتری برای تشکیل این موسسه، برگزار شود.

وی با تاکید بر همکاری های بین المللی با کشور اروگویه افزود: از آنجایی که کشور اروگویه، 16 پروژه تحقیقاتی  در حوزه جنوبگان در دست دارد، می تواند یکی از مقاصد همکاری بین المللی برای ایران باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تلاش برای عضویت ایران در معاهده بین المللی جنوبگان ضروری است" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تلاش برای عضویت ایران در معاهده بین المللی جنوبگان ضروری است"، کلیک کنید.