اولویت‌های فرهنگی رئیس‌جمهور منتخب چیست؟

اولویت‌های فرهنگی رئیس‌جمهور منتخب چیست؟

در تبلیغات انتخابات اخیر موضوع فرهنگ در کنار دیگر مباحث در اولویت قرار گرفت و بر این اساس نامزدهای مختلف در یک میزگرد و مناظره حول محور فرهنگ صحبت‌هایی داشتند که با توجه به انتخاب «مسعود پزشکیان» به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور ملت ایران، مروری بر مهم‌ترین اولویت‌ها و دغدغه‌های فرهنگی وی خواهیم داشت.

به گزارش آسیاننت، به نقل از ایمنا، موضوع فرهنگ از جمله اساسی‌ترین مسائل کشور است که شاید در کنار مباحث سیاسی و اقتصادی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد این درحالی است که موضوع فرهنگ در مبانی دینی و اندیشه‌ای ما از جایگاه و اهمیت والایی برخوردار است و بر این اساس رهبر انقلاب در سخنرانی خود در ابتدای سال ۱۳۹۳ در مشهد درباره اهمیت فرهنگ و نقش آن در ابعاد دیگر جامعه فرمودند:

«عزیزان من! فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چرا؟ چون فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می‌کنیم؛ شما ناچار هوا را تنفس می‌کنید. چه بخواهید چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما. اگر این هوا کثیف باشد آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هواست. اگر درست باشد آثاری دارد. الان درباره تولید داخلی حرف می‌زنیم. اگر بخواهیم مصرف تولیدات داخلی به معنای واقعی کلمه تحقق پیدا کند، باید فرهنگ تولید داخلی در ذهن مردم جا بیفتد. اگر بخواهیم مردم اسراف نکنند، بایستی این، باور مردم شود. این یعنی فرهنگ.»

با وجود شدت اهمیت این موضوع، در انتخابات‌های ادوار گذشته و در میان برنامه‌های تبلیغاتی صداوسیما کمتر شاهد ایجاد بستری برای ارائه برنامه نامزدها در این حوزه بودیم، اما در سال جاری موضوع فرهنگ نیز در کنار دیگر مباحث در اولویت قرار گرفت و بر این اساس شاهد بودیم که نامزدهای مختلف در یک میزگرد و مناظره حول محور فرهنگ صحبت‌هایی داشتند که در ادامه و با توجه به انتخاب «مسعود پزشکیان» به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور ملت ایران، مروری بر مهم‌ترین اولویت‌ها و دغدغه‌های فرهنگی وی خواهیم داشت:

فرهنگ یعنی برخورد مهربانانه با مردم

میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان، با حضور محمد فاضلی، جامعه‌شناس و مشاور اسبق وزیر نیرو و محمد بهشتی، رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی برگزار شد؛ وی ابتدای صحبت‌های خود را با تاکید بر موضوعات فرهنگی-اجتماعی آغاز و بیان کرد «فرهنگ یعنی برخورد مهربانانه با مردم و باور من به فرهنگ دستورالعملی است که حضرت علی (ع) به مالک اشتر دادند و اینکه آیا ما با مردم برخورد خشن می‌کنیم دستور پیغمبر است؟ ما حق نداریم به مردم زور بگوییم.»

وی ادامه صحبت‌های خود را با اشاره به نگاه خود به مسائل قومیتی پیش برد و بر این اساس تاکید داشت «ما در رابطه با قومیت‌ها حق نداریم یکی را خوب و یکی را بد ببینیم، ولی می‌بینیم!»؛ موضوع اساتید و دانشجویان در این روزها از مباحث مورد تاکید پزشکیان است که میزگرد فرهنگی نیز این بحث بی‌نصیب نماند و در این باره به این تاکید داشت که «نه‌تنها استاد، اجازه نمی‌دهم هیچ دانشجویی را به خاطر اندیشیدن اخراج کنند. ما اگر منطق داشته باشیم، دانشجو که دیوانه نیست، با او صحبت می‌کنیم قانعش می‌کنیم.»

در بخشی دیگر نیز پزشکیان با اشاره به اهمیت رسانه‌ها بر لزوم آزادی و مطالبه‌گری رسانه‌ها تاکید داشت و گفت: «مرجعیت رسانه‌ای، می‌دانید چرا ما رسانه را نمی‌گذاریم حرف بزند؟ برای اینکه گیر داریم، رسانه بازش می‌کند ما نمی‌خواهیم کسی بفهمد که ما کار غلط کردیم خوردیم و بردیم، رسانه اگر آزاد باشد بتواند حرف خود را بزند من مدیر، من تاجر، من بانک نشسته، من آنی که در بنگاه نشستم و دارم.»

پزشکیان: اصول من عدالت است

وی در بخشی دیگر از این برنامه نیز با اشاره به اهمیت موضوع عدالت در جامعه این نکته را یادآوری کرد «اگر ما بر اساس عدالت و انصاف با مردم برخورد می‌کردیم مردم از ما ناراضی نمی‌شدند» و در ادامه نیز عنوان کرد «اصول من عدالت است، این است که یک بچه‌اش پول ندارد، امکانات ندارد، در روستاست و نتواند یک سرویس مناسب بگیرد، یکی در جایی با پول و امکانات بتواند امکانات چیز بکند، از نظر دیدگاه من جای شک است، آنکه پول دارد هر کاری بکند بکند، کاری به کارش ندارم، مانعش نمی‌شوم، ولی من به‌عنوان سیاست‌گذار یا کسی که دولت را می‌خواهد اداره کند قطعاً به کسی که امکانات ندارند و تجهیزات ندارند و حاکمیت آن‌ها را ندیده است من آن‌ها را خواهم دید و کاری می‌کنم که آن‌ها بتوانند آموزش و استاندارد و درستی بگیرند و اگر در رقابت آمدند با آدم‌هایی که پولدار هستند و دوپینگ می‌کنند بتوانند آن رقابت بکنند، رقابت و عدالت در حالت مساوی معنا دارد، یکی نمی‌گذاریم درس بخواند، یکی امکانات نمی‌دهیم، یک در کپر و یکی یک معلمی که همین‌جوری هیچ کاری پیدا نکرده است می‌فرستیم در کلاسش، یکی اساتید و با پول و بعد می‌گوئیم با هم رقابت کنند.»

یکی از موضوعات مطرح درباره پزشکیان نیز بحث قومیت‌گرایی و پان‌ترکیسم است که درباره این موضوع نیز این‌طور توضیح داد: «اگر پان ترکیسمی وجود دارد، پان عربیسمی، پان بلوچیسمی، پان کردیسمی به خاطر بی عدالتی است که ما می‌کنیم، وقتی کسی از آن‌ها در حکومت جایگاهی ندارد، وقتی من یک بلوچ بودم در هیچ‌جا به من پست نمی‌دادند یا فقط پست‌های پایین هر چند نابغه باشم، در حکومت جایی برای آن‌ها نمی‌بینید، او بلند شده و اعتراض می‌کند و این مشکل عدالت است، دین و باور ماست، ولی در روند سیاسی و اجرایی ما این نیست.»

به فکر بانوان بودن را باید در عمل ثابت کرد

از سویی پزشکیان در سومین مناظره دور اول ریاست‌جمهوری که با محوریت فرهنگ برگزار شد نکاتی بیان کرد و بر این اساس با اشاره به نوع نگاه به بانوان در جامعه گفت: «این نگاه که زنان جنسیت دوم هستند باید اصلاح شود. باید در عمل ثابت کنیم که به فکر آن‌ها هستیم. در خیلی مسائل قصور داریم و الان زمان رأی‌گیری این حرف‌ها را می‌زنیم؛ با زور و دستور و قانون رفتار عوض نمی‌شود. همانطور که در گذشته نتوانستند به زور حجاب را از سر زنان بردارند حالا هم با زور نمی‌توانند حجاب روی سر بگذارند.»

وی همچنین با اشاره به موضوع فیلترینگ و تبعات آن معتقد است «فیلترشکن‌ها باعث می‌شود راحت‌تر به فضاهای مستهجن دسترسی پیدا کنند.» و از سویی بیان کرده است «اگر نمی‌خواهیم در آینده از قافله علم و تمدن عقب بمانیم لازم است با دنیا ارتباطات اینترنتی برقرار کنیم با در نظر گرفتن محدودیت‌های امنیتی و کاری کنیم تا دانشمندان ما که در این حوزه زحمت می‌کشند از مملکت ما خارج نشوند. نخبگان ما به دلیل فراهم نبودن بستر از ایران می‌روند.»

به فیلم و فیلم‌سازان کمک می‌کنم

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگ موضوع سینما شناخته می‌شود که پزشکیان در این باره اظهار کرد: «در رابطه با سینما و هنر مشکلاتی داریم که باید موانع آن‌ها برداشته شود. ۱۷ فیلم بلند که در عرصه بین‌المللی به نمایش گذاشته شد که در ایران مجوزهای لازم را نگرفتند. موانعی که باعث می‌شود هنرمندان ما زیرزمینی و غیرقانونی کار کنند باید برطرف شود تا از حضور این عزیزان استفاده کنیم؛ در دولت آینده اگر مردم رأی دادند دولت حتماً باید به فیلم و فیلم‌سازان کمک کند و موانع بر سر هنرمندان و کارگردانان برداشته شود. نگذاریم تعدادی ممنوع‌الخروج شوند و تعدادی از مملکت ما خارج شوند.»

وی همچنین با اشاره به موضوع کتاب و مشکلات فعالان این حوزه گفت: «مسئله دیگر گرانی کتاب است و وقتی قدرت خرید کتاب وجود نداشته باشد طبیعتاً استفاده از کتاب کاهش می‌یابد. اصولاً در مدارس با طراحی اقدامات تشویقی فردی و جمعی می‌توان کتاب‌خوانی را گسترش داد. تقویت کتاب‌خوانی باید از طریق مدرسه پیگیری شود و باید فشار بیاوریم که انجام شود. یادگیری اگر در ابتدای جوانی انجام نشود، در بزرگسالی کار سخت‌تر می‌شود.»

پزشکیان در پایان برنامه مناظره نیز با اشاره به لزوم اهمیت و توجه به پیوست فرهنگی توضیح داد: «در رابطه با پیوست‌های فرهنگی در مناطق حتماً باید در جاهایی که درست شده و فاقد کتاب‌خانه و مسجد هستند اقدامات صورت گیرد. باید طوری شکل بگیرند که قابل استفاده باشد. ساختار اجتماع باید طوری باشد که این روند در آن قابل اجرا باشد.»

انتهای پیام

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اولویت‌های فرهنگی رئیس‌جمهور منتخب چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اولویت‌های فرهنگی رئیس‌جمهور منتخب چیست؟"، کلیک کنید.